Program profilaktyki zdrowotnej

Przedszkola nr 1 z Grupami Żłobkowymi „Pod Jarzębinką”

w Międzyrzeczu,

w roku szkolnym 2013/2014

 

 

Program profilaktyki w swoim założeniu obejmuje pracę wychowawczo – profilaktyczną nad całością osobowości dziecka uwzględniając kształtowanie sfery psychicznej, fizycznej oraz duchowej.

Wiek przedszkolny to okres szybkich zmian rozwojowych pozostawiający konsekwencje w życiu człowieka. Wychowanie przedszkolne to czas wspomagania rozwoju, czyli stworzenie dziecku optymalnych warunków  rozwoju i czuwanie nad kierunkiem tych zmian. 

Niniejszy program profilaktyki ma za zadanie wspomagać edukację dzieci w wieku przedszkolnym w  zakresie bezpiecznych zachowań. Właściwa ich realizacja powinna w przyszłości rozwinąć określone kompetencje u dzieci, ułatwiając im funkcjonowanie w życiu oraz dbałość o własne bezpieczeństwo.

Wraz z rozwojem dziecka i jego samodzielności musimy coraz bardziej liczyć się z koniecznością wyposażenia go w umiejętności przewidywania zagrożeń, unikania ich, a jeśli już zaistnieją – w zdolność do radzenia sobie z trudną sytuacją.

Program w swym założeniu odpowiadać ma na realne zagrożenia dzieci, z którymi może spotkać się na terenie przedszkola i poza nim. Zatem program ten kierowany jest nie tylko do przedszkolaków, ale także do nauczycieli i rodziców. Dorośli powinni ukazywać dzieciom wartość zdrowia jako potencjału, którym dysponują, kształtować poczucie odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo, wyposażyć w umiejętności i wiedzę, ukształtować pewne postawy i nawyki wobec zdrowia i bezpieczeństwa.

Głównym celem realizowanych na terenie przedszkola zajęć będzie wykształcenie u dzieci takich zachowań i nawyków, które przysłużą się do ich prawidłowego psychofizycznego rozwoju.

 

 

 

Główne cele programu profilaktycznego:

  1. Stworzenie bezpiecznych i przyjaznych warunków do zabawy i nauki dla wychowanków przedszkola.
  2. Promocja zdrowego stylu życia.
  3. Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli rodziców wychowanków.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CELE I ZADANIA

 

FORMY REALIZACJI

 

 

REALIZACJA

 

 

Uświadomienie dzieciom potrzeby dbania o własne zdrowie.

Zachęcanie domówienia umiarkowanym głosem.

 

 

  • Dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania się w domu i w przedszkolu.

 

 

 

 

 

Nauczyciele,

personel obsługi,

rodzice

 

 

Wdrażanie dzieci do hartowania i częstego korzystania ze świeżego powietrza.

 

  • Czynne uczestnictwo dzieci w zabawach organizowanych przez nauczycielkę (zabawy ruchowe, zestaw ćwiczeń gimnastycznych, spacery, wycieczki, zabawy na świeżym powietrzu).
  •  

 

Nauczyciele,

personel obsługi,

rodzice

 

Wdrażanie dzieci do ubierania się odpowiednio do temperatury

 

  • Uczenie się ubierania odpowiednio do pogody (wykorzystanie zabaw dydaktycznych).

 

 

 

 

 

Pielęgniarka,

nauczycielki,

personel obsługi,

rodzice

 

Zachęcanie dzieci do zjadania przygotowanych posiłków w odpowiednich porach.

Wyrabianie nawyków korzystania z zabiegów higienicznych

 

 

  • Systematyczne wdrażanie dzieci dostosowania zabiegów higienicznych, mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu z toalety.

 

Nauczyciele,

pielęgniarka,

rodzice

 

Uświadomienie dzieciom konieczności niezbędnych wizyt u lekarza, stomatologa.

 

  • Rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u lekarza i w gabinecie stomatologicznym, stałego kontrolowania jakości zębów – spotkanie z lekarzem
  • Wycieczka do gabinetu stomatologicznego. Uświadamianie dzieciom konieczności spożywania owoców i warzyw jako źródła cennych witamin (poprzez spożywanie w przedszkolu, własnoręcznie przygotowywanych surówek, soków, sałatek i zajęcia gospodarcze w „Kąciku przyrody”.
  • Udział dzieci w programie „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, „Akademia Aquafresh".
  • Udział dzieci w konkursach organizowanych w przedszkolu i poza przedszkolem.

 

 

Dyrektor,

zaproszony lekarz,

pielęgniarka,

nauczyciele,

intendentka

 

 

 

Wyrabianie nawyku mówienia umiarkowanym głosem – unikanie hałasu.

Zapobieganie przemocy i agresji dzieci w rodzinie.

 

 

  • Baczna obserwacja wszystkich wychowanków, poznanie warunków życia rodzinnego.

 

 

 

 

 

Nauczycielki –

prowadzenie „Kart obserwacji” dla każdego dziecka

 

Zapobieganie przemocy i eliminowanie agresji słownej i fizycznej wśród wychowanków przedszkola.

 

 

  • Reagowanie na wszelkie przejawy przemocy w rodzinie oraz organizowanie pomocy doraźnej i psychologiczno pedagogicznej.

 

 

 

 

 

Dyrektor,

nauczyciele

 

Zapobieganie atakom niszczycielstwa i umyślnego niszczenia sprzętów i zabawek w przedszkolu.

 

  • Zwracanie uwagi na zachowanie się dzieci w przedszkolu w czasie zabaw dowolnych i podczas pobytu na placu zabaw.

 

 

 

 

 

Nauczycielki,

personel obsługi

 

Wdrażanie wychowanków do poszanowania cudzej pracy.

 

  • Pouczające i częste rozmowy z dziećmi przejawiającymi agresywne formy zachowania oraz z ich ofiarami.

 

 

 

 

Nauczycielki

 

 

Kształtowanie podstawowych wartości społecznych:

- szacunek dla drugiego człowieka,

-szacunek dla życia i zdrowia,

-rodzina i ojczyzna,

-koleżeństwo, przyjaźń

 

  • Częste rozmowy z rodzicami.
  • Zasięganie opinii specjalistów.
  • Prowadzenie zajęć w formie pogadanki, inscenizacje (pedagogika zabawy).
  • Uświadamianie dziecku jego praw do nietykalności osobistej i naruszania godności.
  • Przestrzeganie przez personel i rodziców „Konwencji oprawach dziecka” – (ratyfikacja 21 września 1990 r.) – zorganizowanie zabrania ogólnego dla rodziców.

 

 

 

 

 

 

Dyrektor,

Nauczyciele,

personel obsługi

 

Kształtowanie odpowiedniej postawy społecznej oraz wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania się w relacji z innymi ludźmi (z osobami dorosłymi i z rówieśnikami).

Zapobieganie i zaspakajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci mających trudności w nauce i inne deficyty rozwojowe.

 

  • Dawanie przykładu osobistego przez nauczycieli i pozostały personel.
  • Zajęcia wyrównawcze.
  • Terapia logopedyczna.
  • Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne.
  • Spotkania ze specjalistami: psychologiem, logopedą.

 

 

 

 

 

Dyrektor,

psycholog,

logopeda,

nauczyciele,

personel obsługi

 

Stwarzanie warunków do prawidłowego rozwoju dzieciom uzdolnionym, praca z dzieckiem zdolnym.

Pomoc dzieciom sprawiającym kłopoty wychowawcze.

 

 

  • Rozmowy z rodzicami.
  • Prowadzenie zajęć indywidualnych rano i w trzeciej części dnia.
  • Nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną

 

 

 

 

 

Dyrektor,

nauczycielki

%MCEPASTEBIN%